Zo lang ik me kan herinneren hoor ik liedjes in mijn hoofd en kan ik de neiging om mee te zingen niet onderdrukken. Al in de laatste klas van de lagere school probeerde ik het publiek zingend te betoveren in de musical ‘De tovenaar van Alkmaar’. Vanaf de middelbare school ging mijn tijd echter voornamelijk in sporten zitten. Als tienkamper won ik medailles bij de Nederlandse kampioenschappen. Daarna verhinderden mijn studie, mijn werk en mijn gezin dat ik serieus ‘iets’ met dat zingen ging doen.

Maar dat veranderde in 2007! Ik nam zangles en kreeg de smaak echt te pakken toen ik als lid van de TNO Jubileumband voor ruim 5000 man mocht optreden, met Sinatra’s ‘My Way’ als persoonlijk hoogtepunt. Daarna speelde ik in vier musicals van Greg & Baud Productions: ‘Don Giovanni’ (rechter, ensemble), ‘De Vliegende Hollander’ (Van Riebeeck), ‘Assepoester’ (koning Max) en ‘Avalon’ (Mordred). Ook speelde ik de hoofdrol in de musical ‘Met de groeten van Paulus’ en werd ik lid van de ambitieuze theaterzanggroep Prestige, waarmee ik in de periode 2009-2013 veelvuldig optrad. Verder werkte ik als solist mee aan diverse andere projecten.

Met wat jaren ervaring op zak groeide de behoefte om zelf voorstellingen te creëren. Zodoende volgde in 2011 mijn eerste eigen project als theaterzanger: het miniconcert ‘Hanno’s Halfuurtje’. Daarna volgden ‘Hanno’s Halfuurtje 2.0’ (2012), ‘Een liefde in zeven liedjes’ (2012), ‘Bestemming bereikt?’ (2013) en ‘Sloop de crisis!’ (2014-heden, zie mijn agenda).

Sinds 2007 volgde ik zanglessen bij Carolien Fleumer (2007-2010) en Milan van Weelden (2010-2011) en daarna lessen muziektheater bij YvonJane van Leeuwen (2011-2014). Ook heb ik veel geleerd van diverse workshops bij o.a. Kaare Thøgersen, Ingrid Voermans, Nurlaila Karim, Paul Arden-Griffith, Edward Reekers en Scott Blick.

Muziektheater maken vind ik heel gaaf, maar ik voel me ook thuis in diverse andere genres, met name musical en bigband. Dat repertoire leent zich uitstekend voor optredens met harmonieorkesten, waarvan ik er inmiddels een aantal achter de rug heb, o.a. met Gouda’s Harmonie ‘De Pionier’. En die smaakten altijd naar meer!

Ik ben steeds meer eigen teksten gaan schrijven en vertalen en ben ook steeds meer in het Nederlands gaan zingen. Ook ben ik voorzichtig begonnen met het schrijven van eigen muziek. In 2013 heb ik mijn eerste volledig eigen nummer opgenomen: ‘Laat het maar los’. U kunt het hier beluisteren.

In het voorjaar van 2015 speelde ik de rol van de slechterik ‘Van Lek’ in de musical ‘Tussentijd’, die ter gelegenheid van 750 jaar stadsrechten maar liefst 14 keer werd opgevoerd in het mooie stadje Oudewater. Maar liefst 4500 bezoekers hebben van deze voorstelling genoten.

In mei 2016 speelde ik de rol van stoker Frederick Barrett in de groots opgezette regionale musicalproductie Titanic. Deze werd opgevoerd in de tot theater omgebouwde sporthal Concordia in Haastrecht. De negen (vrijwel) uitverkochte voorstellingen trokken ca. 4500 enthousiaste bezoekers. Vervolgens werden we door de Goudse Schouwburg uitgenodigd om de voorstelling daar nogmaals te spelen. In september speelden we vier keer voor een (vrijwel) uitverkochte zaal. Enkele video-registraties zijn hier, hier en hier te vinden.

In juni en juli 2016 werkte ik mee aan de voorstelling ‘Courage’ van het Rotterdamse dansgezelschap Conny Janssen Danst. Een unieke productie op een unieke locatie!

In 2017 en 2018 deed ik het als zanger relatief rustig aan, maar was er wel een hoogtepunt: ik stond voor het eerst samen met mijn dochter op het podium! Zij dansend, ik zingend. Ook trad ik op met de Boskoopse harmonie Concordia en verzorgde ik enkele optredens tijdens de ‘Studio Broadway’ avonden op het Haagse podium Studio Dudok.

Op een steenworp afstand van Dudok bevindt zich het schitterende Haagse theater Diligentia. Daar speelde ik in juni 2019 de rol van majoor Joseph Henry in de unieke musical ‘Man op Duivelseiland’ over de grootste doofpotaffaire uit de Franse geschiedenis: de Dreyfus affaire. Ook trad ik in 2019 een aantal keren op met de Doetinchemse jazzformatie DAS.

Tussen diverse projecten en optredens door schrijf ik aan mijn eerste avondvullende muziektheaterprogramma. Ik laat me daarbij door velen inspireren, maar als ik één voorbeeld moet noemen, dan is dat Herman van Veen. Zijn muzikaliteit en (tekstuele) diepgang bewonder ik zeer.